نقدوبررسی کتاب ریاضی پایه اول
تم 13 : (رستوران و آداب غذا خوردن )
صفحه ی 85 در رابطه با آداب غذا خوردن در رستوران تنوع درزندگی که باعث شادابی خانواده می شود در این صفحه علاوه بر رستوران ، شمارش اعداد 5 و 2 می باشد اشکال این صفحه رنگ رومیزی با رنگ زمین یکی می باشد که دانش آموزان را به اشتباه می اندازد
صفخه ی 86 بشمار و بنویس : آموزش جمع وحاصل جمع که از طریق دست ها این کار را انجام می دهیم به این صورت که انگشتان یک دست رامی بندیم به همان انداز ه به انگشتان دست دیگر اضافه می کنیم و بعد از آن در کتاب عددها را وارد می کند و جواب را می نویسد .
صفحه ی 87 بشمار وبنویس : قسمت بالا جمع دو عدد با حاصل جمع به صورت چوب خط در قسمت پایین جمع ترکیبی اعداد می باشد که جواب جمع اعداد در ستون ها نظام وار باشد مثل :0+2 و2+0 و1+1 که جواب همه 2 می شود .
صفحه ی 88 بشمار و بنویس :عددهایی که برای جمع دو رقم داده شده را اول در سمت چپ به تعدادعدد اول سمت چپ مربع آبی رنگ و به تعدادعدد سمت راست مربع سبز رنگ کن چند تا رنگ شده در قسمت حاصل جمع بنو یسد. در قسمت پایین نماد عدد 10 را یاد می گیرند بدون معرفی جدول ارزش مکانی است .
صفحه ی 89 : الگویابی کن نیمه ی سمت راست شکل را مثل نیمه ی سمت چپ آن رنگ کند که تقارن عمود می باشد در قسمت پایین جدول شگفت انگیز می باشد که دانش آموزان به راحتی حل می کنند.
صفحه ی 90 : بشمارو بنویس دو عدد باید دانش آموز به صورت نظام وار پیدا کند که جمع آنها برابر با عددی باشد که در بالای ستون نوشته شده است در قسمت پایین الگویابی می باشد که براحتی انجام می دهند .
صفحه ی 91 :با ابزار کار کند در این قسمت به وسیله ی خط کش عددهای مثل هم با رنگ های داده شده را وصل کند ودر آخر شکل زیبای در می اید .
تم 12 : پارک و تفریح
هدف این تم تفریح ، سلامتی ، ورزش ، می باشد و در کنار آن بنلدی و کوتاهی شمارش اعداد و جلو ،پشت رایاد می گیرند . درتفریح بچه ها همکاری و دوستی را می آموزند .
صفحه ی79 بشمار ورنگ کن : هدف شمارش دسته می باشد و بعد از شمارش در هر گروه هر دسته ای کمتر باشد دانش آموز باید رنگ کند چون هدفش این است که دانش آموز کمتری را یاد می گیرد .
صفحه ی80 بشمار وبنویس : هدف شمارش دسته های هرگروه وقرار دادن علامت >= <می باشد که در این کتاب بیشتر سعی شده از علامت بیشتری استفاده شود چون جلوتر که بریم خود دانش آموز یاد می گیرد که دهانه ی فلش به طرف عدد بزرگتر قرار می گیرد و خودبه خود علامت کمتری را هم یادمی گیرد.درکنار کمتری وبیشتری تمرین مساوی هم دارند که دانش آموزان خیلی خوب انجام می دهند.
صفحه ی 81 بشمار و بگو : هدف یادگیری مفهوم عدد 9 ونوشتن عدد 9 می باشد که اول دانش آموز با شکل های در جلویش قرار دارد دسته های 9 تایی درست میکند بعد از انگشتان دستش استفاده می کند ودر آخر نوشتن عدد 9 را انجام می دهد.
صفحه ی 82 بشمار وبنویس : این ادامه ی صفحه ی 80 می باشد که نوشتن عدد وقرار دادن علامت>< می باشد ودر قسمت پایین الگویابی است که دانش آموزان خوب انجام می دهند
صفحه ی 83 الگویابی کن : هدف کامل کردن مربع های شگفت انگیز باتوجه به ردیف ها و ستون ها می باشد که این قسمت چون در نمونه ها ی مختلف کار کردیم بخوبی انجام می دهند در قسمت پایین تقارن می باشد باید طوری رنگ کنند که دو نیمه مثل هم باشد .
صفحه ی84 بشمار ورنگ کن :هدف شمارش مفهوم طولی عدد وعددنویسی می باشد که بارنگ آمیزی مفهوم طولی عدد را انجام می دهند در قسمت پایین اندازه گیری طولی اجسام به وسیله شکل های مختلف می باشد.هدف مقایسه ییک طول با واحد های مختلف است.
اشكالات كتاب و راهكار هاي 12 تم اول
صفحه 1 اشکال این قسمت که هم برای مادر و هم برای دخترها عینک گذاشته حتما نباید مادر دخترها عینکی باشد زمینه گلیم خیلی رنگ آمیزیش ملایم می باشد از رنگ های شاد استفاده می شد بهتر بود.
صفحه 3 مربوط به تعدادشکل خانه ی مقابل آن را رنگ کن نمونه ای که خودش رنگ کرده اگر خانه را کامل تمیز رنگ می کرد بهتر بود در اینجا اگر هدف رنگ باشد باید اشکال را بزرگ و کوجک می کشیدند تا دقت بچه ها بیش تر شود.
در تم دوم وکلا در کتاب الگویابی خیلی زیاد می باشد معلم باید بتواند این الگوها را کار کند وقت کم نیاورد اگر میان چند تم یک الگویابی باشد بهتر است مربع های شگفت انگیز هم همین طور باشد بهتر است .
تم سوم صفحه 15 صندلی هایی را که مخصوص ایستگاه اتوبوس بچه هاقرار دادن برعکس می باشد اگر کسی بنشیند از آمدن اتوبوس با خبر نمی شود
صفحه 16 دانش آموز به هر دسته 2 تا اضافه کند و بکشد در شکل چهارم بچه ها برای کشیدن شکل سبز م