تاثير وسايل كمك آموزشي بر يادگيري دانش آموزان / محمود عبدالهی
عنوان: تاثير وسايل كمك آموزشي بر يادگيري دانش آموزان
بيان مسئله:
برنامه ريزي در زمينه آموزش و پرورش از نظر زماني به روز، ماه و سال محدود نمي شود، بلكه علاوه
بر چاره انديشی براي مسائل روز هميشه بايد آينده را مورد توجه قرار داد و از آنجا كه تحولات جنبه
های مختلف زندگي جوامع بشري با سرعتی شگفت انگيز در حال توسعه و تغييرند و اين تحولات دانشهای
جديدي را مطرح مي سازد كه نيازهای جديدی را نيز براي انسانها در بر مي گيرد، بنابراين آموزش بايد
با سرعت و كيفيت بيشتر انجام شود
به همين دليل بسياری از روانشناسان برای ايجاد پيشرفت علوم و فنون دانش های جديد تكنولوژی
آموزشی و استفاده از وسايل و مواد كمك آموزشي را توصيه مي كنند زیرا تكنولوژی آموزشي در مباحث
تربيتی به بهره گيری از سرعت، دقّت و سهولت در امر آموزش و يادگيری منجر مي گردد. آموزش
مستلزم تمرين و يادگيری است و تكنولوژی، كاربرد موثر وسايل كمك آموزشی است و تكنيك های مختلف
زمانی به مدارس ما راه خواهند يافت كه معلمان به آن آشنا و معتقد شوند و به اعتقاد خود عمل كنند.
استفاده از وسايل كمك آموزشی موجب مي شود كه دانش آموزان از همه حواسّ خود جهت يادگيری
مطالب استفاده كنند چرا كه وسايل كمك آموزشي اساس قابل لمس را براي تفكّر و ساختن مفاهيم فراهم مي سازد .
بنا به اهميّت وسايل و مواد كمك آموزشی اين تحقيق در پي آن است كه دريابد وضعيت موجود كاربرد مواد و وسايل كمك آموزشی در دانش آموزان راهنمايي چگونه است؟
هدف كلّي: بررسی مقايسه وضع موجود و وضع مطلوب كاربرد مواد و وسايل كمك آموزشي در مقاطع راهنمايی
اهداف جزئي:
1- بررسي ميزان استفاده از وسايل آموزشي در تدريس توسط معلّمان
2- بررسي تأثير استفاده از وسايل كمك آموزشي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان
3- بررسي ميزان تأثير وسايل كمك آموزشي بر ايجاد علاقه و انگيزه در دانش آموزان
4- بررسي تأثير آگاهي معلمان در كاربرد وسايل كمك آموزشي
اهميّت و ضرورت مسأله:
بي شك آينده هر جامعه ای كه به كيفيّت و كارآيي آموزش و پرورش آن كشور بستگی دارد «از اين روي
هر چه كارآيی و بهره دهي برنامه های آموزشی موثر برتر و مفيد تر باشند جامعه فردا سلامت و سعادت
بيشتری خواهد يافت»
از آن زمان كه توجه بشر به مسئله آموزش و پرورش و يادگيری در قالب استفاده از مطالب چاپي جلب شد
روش آموزش بر پایه سخنراني از طرف معلمان و گوش دادن و يادداشت برداشتن و حفظ كردن براي
دانش آموزان به دليل تكامل مداوم و روزمره دانش بشري موجبات خستگی و نارضايتی را فراهم آورد
و آثار اين خستگی در آنها كاملاً پيدا بود. بديهي است ادامه چنين وضعيتی نمی توانست و نمی تواند دوام
داشته باشد و اين روش نمی تواند جوابگوی نيازها و ضرورت های دانش آموزان باشد، به همين جهت
است كه دگرگونی های آموزش و پرورش پابه پای تغييرات در زمينه هاي ديگر تحقيق و ابزارها و
وسايل و مواد كمك آموزشي در خدمت اين ضرورت و احتياج قرار گرفت. شاگردان مدارس در خارج از
كلاس درس در جريان فراگيري ناخودآگاه قرار مي گيرند. معلّمان اكنون در برابر شاگرداني آنقدر آگاه
قرار دارند كه پاسخ دادن به سئوالات آنان بدون مطالعه عميق و آگاهي كامل ميسّر نمي باشد. مسئولان
آموزش و پرورش و معلّمان باتجربه در كنار هم ضرورت شناخت و استفاده از ابزار و وسايل كمك
آموزشي برای يادگيري دروس به دانش آموزان بيش از هر چيز و هر زمان ديگر درك و احساس كرده
اند.
پيشينه تحقيق:
گنجاندن آموزش فناوري در جدول برنامه درسي تاريخچه اي كوتاه دارد و سابقه آن از دهه 1990 فراتر
نمي رود، انگلستان، ژاپن و آمريكا پيش قراولان طي اين طريق بوده اند و بسياري از كشورهاي اروپايي
و بعضي از كشورهاي آسيايي چون كره، هندوستان و مالزي نيز امروزه به نوعي آموزش فناوري و
تكنولوژي آموزشي را در مجموعه برنامه هاي درسي مدارس خود لحاظ كرده اند، گسترده ترين تلاش در
اين زمينه از آن «انجمن بين المللي آموزش فناوري» است كه از سال 1994 با اجراي «پروژة فناوري
براي همة آمريكايي ها» به تهيه و تدوين بنيادهاي فلسفي و منطقي ارائة برنامه و نيز پيشنهاد چارچوب
استانداردها و بالاخره محتواي آموزش فناوري در سطوح گوناگون تحصيلي پرداخته است.
وسايل كمك آموزشي عامل افزاي بازدة آموزشي از لحاظ كمي و كيفي است و نيز اينگونه وسايل عامل
عينيّت بخشيدن به محتواي دروس مي باشد.
معلمين نيز طرفدار استفاده از روش هاي فعال در تدريس علوم هستند و اين روش ها پيشرفت تحصيلي
دانش آموزان را ارتقا مي دهد
.
سئوالات پژوهش:
1- ميزان سهولت انتقال مطالب درسی به دانش آموزان با استفاده از وسايل كمك آموزشی تا چه اندازه است؟
2- ميزان استفاده معلمين از وسايل كمك آموزشی در تدريس تا چه اندازه است؟
3- تأثير ميزان آگاهي معلمين در كاربرد وسايل كمك آموزشی چگونه است؟
4- تأثير استفاده از وسايل كمك آموزشی بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان چگونه است؟
5- ميزان تأثير وسايل كمك آموزشی بر ايجاد علاقه و انگيزه در دانش آموزان تا چه اندازه است؟