عدم یادگیری عمیق در دانش آموزان / محمود عبدالهی
عدم یادگیری عمیق در دانش آموزان
فرایند یاددهی – یادگیری در جامعه ما نه تنها منطقی نیست ، بلکه گاهی جنبه منفی هم دارد و یادگیری به شمل درستی صورت نمی پذیرد در مدارس معمولاً یادگیری عمیق روی نمی دهد و بنا بر تجربه شخصی دانش آموزان پس از مدتی تقریباً اکثر دروس یادگرفته شده راه یا کلاً فراموش می کنند یا مطلب کمی را به یاد می آورند و مدارس و کلاس های ما نه تنها ایجاد انگیزه نمی کنند ، بلکه انگیزه های داشته ر ا هم از بین می برند.
این مساله می تواند دلایل متعددی داشته باشد ، از جمله : دلایل فردی = عوامل جسمی (ضعف بینایی ، شنوایی و ... ) ، عوامل ذهنی و روانی هوش ، قدرت حافظه و سلامت روانی ، نداشتن روش مطالعه مناسب برای دروس مختلف ، عدم انگیزش درونی برای تحصیل و مطالعه ، عدم توجه و تمرکز حواس
عواملی که مربوط به معلم می شود= کافی نبودن سطح علمی معلم ، آشنا نبودم معلم با شیوه های آموزشی ، تکالیف زیاد و تحمیلی و غیر فعال ، جذاب نبودن شیوه تدریس ، درگیر نکردن دانش آموزان در مباحث درسی .
عوامل مربوط به محتوا = حجم کتب و نامتناسب بودن با مرحله سنی و درک و فهم دانش آموز، مطالب تکه تکه شده و به صورت مجزا از یکدیگر در قالب دروس مجزا ارائه می شود، بنابراین زود فراموش می شوند ، محتوای دروس با دنیای واقعی دانش آموز ارتباطی ندارد.
عوامل دیگر = کمبود وسایل کمک آموزشی ، نبود معلمان کافی و با صلاحیت ، برنامه درسی نامناسب ، شیوه ارزشیابی نامناسب و...
همه این عوامل منجر به یک نتیجه می شوند : یادگیری از یک عملی اختیاری به عملی اجباری تبدیل می شود در این وضعیت کودک یا نوجوان دیگر از یادگیری لذت نمی برد و آن را کاری برای خودش نمی داند، به خاطر همین مسائل است که یادگیری عمیق روی نمی دهد و یادگیری به صورت سطحی است .
راهکارهایی برای بوجود آوردن یادگیری عمیق در دانش اموزان وجود دارد مثل :
تجدید نظر در نظام ارزشیابی ، کاهش تعداد دانش آموزان در کلاس ، فراهم کردن وسایل کمک آموزشی واستفاده از امکانات سمعی و بصری که باعث جذاب شدن مطالب برای دانش اموزان و در نتیجه یادگیری بهتر و عمیق خواهد شد ، تقویت انگیزه ای درونی و شوق یادگیری در دانش آموزان مثل تشویق های کلاسی و ... ایجاد تغییرات در شیوه های تدریس ، تغییر در برنامه ریزی ساعات درسی ما به روز آوری اطلاعات معلمان و سه عوامل بسیاری که می توان با اجرای آنها به روند یادگیری عمیق در دانش آموزان کمک کرد.
سوال :
1. چه عواملی باعث عدم یادگیری عمیق در دانش آموزان می شود ؟
2. چه راهکارهایی برای بوجود آوردن یادگیری عمیق در دانش آموزان وجود دارد ؟