بررسی تاثیرکتاب های کمک آموزشی برنحوه ی تدریس معلمان ابتدایی/ محمود عبدالهی
موضوع :بررسی تاثیرکتاب های کمک آموزشی برنحوه ی تدریس معلمان ابتدایی
امروزه نهاد آموزش و پرورش نهادی است كه بر ديگر نهادها از قبيل نهادهای سياست ، فرهنگ و اقتصاد تاثير بسياری دارد تدريس در دوره ابتدايی نیز به دلايل مختلف با تدريس در ديگر مقاطع متفاوت است و اين تفاوت ناشی از ويژگي های يادگيرندگان در اين دوره است .يادگيرندگان در اين دوره به لحاظ دارا بودن برخی از نيازها و توانايی های خاص و شرايط منحصر به فرد, نياز به آموزش های عينی و مجسم دارند و كمتر می توان با آن ها به شيوه ذهنی و غير مجسم كار كرد .
بنابراين دقيقا اين نياز احساس می شود كه معلمان بايد با اهداف درس و نوع ارزشيابی و چگونگی استفاده از وسايل و مواد آموزشی متناسب با موضوع درس و روش های جديد تدريس آشنا شوند كه بخشی از این کارمی تواند بر عهده كتاب های كمك آموزشی گذاشته شود .
نياز روز افزون معلمين به اطلاعات تخصصی در درجه اول از طريق آموزشهای ضمن خدمت و بعد از طريق كتابهای كمك آموزشی تامين مي شود. با توجه به اين نقش مهم كتابها كمك آموزشی هدف اين تحقيق جمع آوری اطلاعاتی در زمينه كاربرد آنها در آموزش دروس ابتدايی و ميزان كار آيی اين كتابها در كمک به معلم در طراحی و تدريس دروس مختلف توسط معلمان ابتدايی می با شد .
باید به این نکته اشاره کرد که استفاده ازکتاب های کمک آموزشی همیشه در بین اولیاء وهمچنین دربین معلمان مدارس با دید گاه های متفاوتی روبه رو بوده است.گاهی معلمان دانش آموزان رابه استفاده ازاین کتاب ها منع می کنند وگاهی آنها را به استفاده از کتاب ها وهمچنین ارائه در کلاس تشویق می کنند.معلمان زیادی نیز وجود دارند که از این کتاب ها در تدریس خود وارائه به دانش آموزان استفاده نمی کنند ,ومعتقدند که این کتاب ها خارج از اهداف آموزش وپرورش است وفقط مطالب کتاب های درسی رامعتبر می دانند.
در این تحقیق می کوشیم تاثیرات مثبت ومنفی این کتاب ها را درتاثیر گذاری بر روش تدریس معلمان بیان کنیم وعلت های استفاده یا عدم استفاده از کتاب های کمک درسی رادر بین معلمان بررسی کنیم.
امابا همه ی این موارد نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که معلمين نسبت به سال های گذشته اعتقاد بيشتری به استفاده از اين كتب پيدا نموده اند ومعتقدند این کتاب ها مي توانند راه حل مناسبی برای مشكلات آموزشی كلاس های درس باشد.همچنين معلمان به مواردی از جمله ايجاد انگيزه در مخاطبان ، توجه به تفاوت های فردی ، ایجاد انگیزه در دانش آموزان توسط این کتاب ها تاكيد بسياری دارند و اين نشان می دهد كه در مدارس ما معلمين خودخواهان بكارگيری و استفاده ازاین كتب و وسايل كمك آموزشی می باشند .
به عبارت ديگر در این تحقیق محقق قصد دارد به اين نتايج دست يابد كه تا چه حد كتابهای كمك آموزشی در زمينه ميزان تاثیرگذاری معلمان درتدریس دروس موفق بوده است .
به عبارت دیگر
1: آیا کتاب های کمک درسی در ارائه طرح درس والگوهای جدید تدریس معلم را همراهی می کند؟
2:: كتابهاي كمك آموزشي تا چه اندازه در ارائه اطلاعات به معلمين موفق بوده اند ؟
3: از نظر معلمين دوره ابتدايي كتابهاي كمك آموزشي تا چه بانیاز وتوانایی های دانش آموزان متناسب است؟