loading...
پیران فایل
پروپوزال و پایان نامه همه رشته ها
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
فعالیت های کلاس دهم تصویر سازی مدرسه شهید فهمیده+برنامه امتحانات هنرستان شهید فهمیده 20 2652 admin_piranshahrnet
نمرات (درس excel) آخرین ویرایش + مستمر 0 929 admin_piranshahrnet
نمره اطلاعات و ارتباطات آخرین ویرایش نوبت اول+ مستمر 8 1633 admin_piranshahrnet
دانلود کتاب.... و بررسی روشهای نفوذ به وب و تامین امنیت آن(نویسنده محمود عبدالهی) 0 1090 admin_piranshahrnet
فروشگاه مقالات و پروژه های دانشجویی و دانش آموزی فعال می باشد 0 1060 admin_piranshahrnet
گالری تصاویر مدرسه شهید فهمیده پیرانشهر 0 1116 admin_piranshahrnet
نمرات (درس مفاهیم پایه + نمره امتحان) آخرین ویرایش + مستمر 4 1379 admin_piranshahrnet
خالیدنجمی ریس کمیسون فرهنگی واموزش عالی:جامعه توسعه یافته نیازمندمعلمان باانگیزه است 0 1058 admin_piranshahrnet
نمرات (درس word) آخرین ویرایش نوبت اول + مستمر 0 1032 admin_piranshahrnet
نمرات (درس پاورپوینت) آخرین ویرایش + مستمر 0 908 admin_piranshahrnet
نمرات (درس سیسم عامل) + مستمر 0 883 admin_piranshahrnet
​روش محاسبه نمرات (درس مفاهیم پایه) 0 992 admin_piranshahrnet
محمود عبدالهی بازدید : 377 دوشنبه 17 اسفند 1394 نظرات (0)

مقایسه تاثیر آموزش هوشمند و آموزش سنتی بر میزان یادگیری و یادداری درس ریاضی/محمود عبدالهی

عنوان:

مقایسه تاثیر آموزش هوشمند و آموزش سنتی بر میزان یادگیری و یادداری درس ریاضی

نام و نام خانوادگی: محمود عبدالهی

- بیان مسأله

   با ورود جوامع به عصر دانش، نهاد آموزش از نخستین نهادهایی است که دستخوش تغییرات اساسی شده و به عنوان یک پارادایمی جدید، این حوزه را متحول ساخته است. بر همین اساس امروزه از آموزش و پرورش انتظار می رود تا موجبات یادگیری با شیوه های نوین را برای دانش آموزان فراهم آورد. برای محقق شدن چنین رویکردی به ناچار نیاز به تغییر رویه های سابق است. چراکه کلاس های آموزشی سنتی به دلیل عدم علاقه دانش آموزان و یکنواخت بودن نمی توانند بافت واقعی و مناسب را برای یادگیری فراهم آورند بنابراین یکی از تلاش های سازمانهای آموزشی باید در ارتباط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربرد آن در برنامه درسی  باشد فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر قابل توجهی در امر یادگیری دارد از جمله عمده ترین حوزه های ترکیب فن آوری اطلاعات و ارتباطات با آموزش و پرورش را در زمینه هایی مانند یادگیری، یادداری ، رشد حرفه ای، آموزشهای مربوط به خدمات شهروندی، مدیریت و زیر ساختهای طراحی تولید و عرضه خدمات آموزشی می توان مشاهده کرد. تأسیس مدارس هوشمند یکی از راهکارهای اتخاذ شده در پاسخگویی به نیازهای نوین امروزی می باشد. از جمله مزایای این مدارس و ویژگیهای آن استفاده از رایانه، نرم افزارهای آموزشی، ابزار و وسایل تکنولوژیکی، شیوه های نوین در آموزش و می باشد. امروزه کاربردهای رایانه و ابزار فناوری در آموزش ریاضی جایگاه منحصر بفردی یافته است و از آنجا که فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد انگیزه و عمق دادن به یادگیری تأثیر قابل توجهی دارد می توان با ترکیب آن با درس ریاضی از فقدان علاقه دانش آموزان به این درس خاص کاست. علاوه بر این با توجه به اهمیت دوره ابتدایی که زیر بنا و پایه ساخت شخصیت علمی دانش آموزان و زمینه ساز ایجاد نگرش مثبت یا منفی در آنان نسبت به درس ریاضی است باید با روشهای نوین، علاقه مندی به این درس را ایجاد کرد .

با توجه به اهمیت موضوع، تحقیقات زیادی برای یافتن پاسخ برای پرکردن خلأهای یادگیری، با استفاده از فناوری در آموزش صورت گرفته است. محققان طبق تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که آموزش به کمک نرم افزارهای چند رسانه ای، می تواند حواس گوناگون را همزمان در فرآیند تجربه چند حسی به کارگیرد و برای افراد با یادگیری های متفاوت، محیط مطلوب یادگیری را که در پیشرفت  مؤثر است ایجاد نماید.  مقایسه ی تأثیر تدریس زبان انگلیسی با نرم افزار آموزشی و شیوه سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، نشان داد که استفاده از نرم افزارهای آموزشی در تدریس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس زبان مؤثر بوده است. توبین نیز در تحقیقاتی اثر مطلوب استفاده از نرم افزار آموزشی را در یادگیری  دانش آموزان بیان کرد. سوان نیز پژوهشی را در این زمینه انجام داد که نتایج آن حاکی از تأثیر مثبت استفاده از نرم افزارها در پیشرفت تحصیلی دروس فنی بوده است. نتایج پژوهش های مذکور نشان دهنده نقش مؤثر فناوری در آموزش می باشند و عدم توجه به نقش فناوری در آموزش، تبعاتی را برای آموزش و پرورش کشور، کیفیت خروجی های آن به عنوان یک شهروند جهانی، عقب ماندگی کشور در دنیای رقابت و در عرصه بین المللی خواهد داشت. به جهت اهمیت دوره ابتدایی، در آموزش دروس به ویژه در سالهای نخست، فناوری اطلاعات و ارتباطات باید  مورد استفاده قرار بگیرد. تلفیق  فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی بویژه ریاضی همواره یکی از دغدغه های رایج دست اندرکاران آموزشی بوده است چرا که افرادی که در این مورد به تولید محتوای آموزشی و نرم افزارهای کمک درسی پرداخته اند از سواد موضوعی کافی در زمینه روانشناسی تربیتی در آموزش ریاضی و فراشناخت بی اطلاع بوده و بنابر این نرم افزار تولید شده، همان سبک و سیاق انتقال دانش را ادامه می دهد. علاوه بر آن مدرسان ریاضی و کارشناسان مباحث تربیتی و آموزشی نیز از سواد نرم افزاری کافی جهت طراحی بهینه نرم افزارهای منطبق با استانداردهای رایج بی بهره بوده اند و طبق مشاهدات محقق، هنوز تدریس ریاضی با استفاده از فناوری، عمومیت لازم را نیافته است و تدریس به شکل سنتی به خصوص از سوی معلمان به دلایل مختلف از جمله عادت کردن به شیوه گذشته،ترس از ریسک در تدریس،کمبود وسایل و کمبود نرم افزارهای لازم هنوز رایج است. لذا این پژوهش بدنبال این مسئله است که آیا آموزش هوشمند در مقایسه با آموزش سنتی، تاثیری بر یادگیری و یادداری درس ریاضی دارد؟

منابع:

احدیان، م. (1385). مقدمات تکنولوژی آموزشی

افضل نیا، م ر. (1387). ازتکنولوژی آموزشی تا تکنولوژی یادگیری. ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی

سیف ،ع ا . (1389) . روانشناسی پرورشی

 

شعبانی ، ح . (1384) . مهارت های آموزشی و پرورشی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
پایان نامه ، پروپوزال و مقالات دانش آموزی و دانشجویی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    میزان رضایت شما از سایت؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1787
  • کل نظرات : 85
  • افراد آنلاین : 13
  • تعداد اعضا : 399
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 1391
  • بازدید امروز : 164
  • باردید دیروز : 3,749
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 98
  • بازدید هفته : 4,947
  • بازدید ماه : 8,905
  • بازدید سال : 111,016
  • بازدید کلی : 3,131,070