روش های معرفی کالا
روشهای بازاریابی، برای فروش کالا
یكی از روشهای بازاریابی، شركت جستن در نمایشگاهها و یا برگزاری آن است كه به علل مختلف، از جمله: صدور كالا و ارزآوری به كشور، شناخت روشهای بازاریابی رقبا، لمس دانش و فناوری روز جهان، مبادله اطلاعات،به نمایش گذاردن پیشرفتهای صنعتی و اقتصادی و نیز آداب و سنن فرهنگی و اجتماعی و سایر عوامل مرتبط، مورد استفاده قرار میگیرد. این امر ممكن است به چند طریق انجام گیرد كه مهمترین آنها از نظر شما میگذرد:
۱) برگزاری نمایشگاه دائمی اینترنتی به منظور معرفی محصولات صادراتی شركت مورد نظر و بازاریابی جهانی وانجام تجارت الكترونیكی با ایجاد یك سایت اختصاصی در شبكه جهانی اینترنت و به نمایش گذاردن محصولات مختلف تولید به كمك انواع تصاویر و عكسهای رنگی متنوع و ارائه كلیه اطلاعات طبقهبندی شده آنها در كاتالوگها و بروشورهای الكترونیكی، شامل:
▪ نام و نشانی كامل شركت
▪ مشخصات دقیق كلیه كالاهای تولید رقابتی یا خدمات قابل عرضه به همراه درج قیمت آنها
▪ ذكر قوانین حقوقی و مقررات بازرگانی كشور صادركننده و انواع روشهای بیمه و حمل كالا و سایر شرایط صدور و تحویل آن به مشتری
▪ امكان برقراری گفتگوی اینترنیتی به رایجترین زبانهای بینالمللی، به خصوص انگلیسی در ساعات و روزهای مشخص هفته جهت ارتباط با كلیه مشتریان در اقصی نقاط جهان نیز در مرحله بعد، شناسایی كلیه مشتریان بالقوه و بالفعل در بازارهای جهانی به منظور ارسال نامههای الكترونیكی تبلیغاتی با پیوست كاتالوگ محصولات شركت مورد نظر برای آنان، همراه با معرفی سایت نمایشگاهی خود در شبكه اینترنت و ایجاد ارتباط متقابل با مخاطبان و آماده شدن برای شروع مذاكرات تخصصی فنی و بازرگانی دو طرفه و در نهایت، معرفی كامل محصولات قابل ارائه به مشتریان به منظور گرفتن سفارش خرید از آنان.
این روش از كم هزینه و گستردهترین روشهای ممكن نمایش تصویری محصولات تولیدی در جهان است كه به منظور بازاریابی بینالمللی ، به سبب فراهم سازی امكان ارتباطات دائمی دو و یا چند جانبه، بین خریدار و فروشنده به عنوان نوعی نمایشگاه ویژه در عصر ارتباطات، روز به روز طرفداران بیشتری را به خود جذب مینماید. دیگر محاسن این گونه نمایشگاهها عبارتند از:
▪ امكان دسترسی به اطلاعات كامل شركتهای سازنده و انواع محصولات صادراتی و قیمتهای آنها از طریق ارتباط با سایر نمایشگاههای اینترنتی در پهنه شبكه جهانی اینترنت و شناسایی با سلیقه كلیه خریداران و عمدهفروشان كالا در سراسر جهان و ارزیابی دقیقتر آنها با حداقل هزینه ممكن. همچنین حذف هر چه بیشتر واسطههای بین خریدار و فروشنده
▪ عدم پرداخت هزینههای سنگین اجاره مكان مناسب نمایشگاهی، دكوراسیون و دیگر موارد و متعاقبا كاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی جهت انجام رقابت بهتر با كالاهای مشابه در بازار جهانی و نیز امكان خرید و فروش محصولات با استفاده از كارتهای اعتباری و بسیاری از مزایای دیگر.
۲) برپایی غرفه و یا شركت كردن در نمایشگاهای تخصصی داخلی و یا بینالمللی در داخل كشور
۳) برپایی غرفه و یا شركت كردن در نمایشگاههای تخصصی بینالمللی در خارج از كشور
۴) برگزاری نماشگاه خصوصی و تخصصی در محل تولید محصول، با دعوت از نمایندگان ۱۰ تا ۲۰ شركت واردات و صادرات یا خریداران و بازرگانان خارجی از بازار هدف و پذیرایی از آنان در یك هتل مناسب و ارائه خدمات رفاهی چند روزه جهت رفت و آمد به كارخانه و یا سایر كارگاههای مرتبط به منظور معرفی بهتر محصول و نیز پذیرایی از آنان در مكانهای جذاب دیدنی و تاریخی كشور.
● مسائل مورد توجه به منظور اخذ تصمیم جهت شركت در نمایشگاههای بینالمللی
▪ آیا بازاری كه در آن نمایشگاه برگزار خواهد شد برای كالاهای صادراتی ما دارای اهمیت است؟
▪ آیا توان تولید تقاضای بازار مورد نظر را داریم؟
▪ آیا كالای ما با نیاز بازار مورد نظر مطابقت دارد؟
▪ مشكلات بازاریابی ما در این بازار كدامند؟
▪ آیا شركت در نمایشگاه، مناسبترین وسیله برای دستیابی به اهداف بازاریابی است؟
▪ آیا نمایشگاه مورد نظر تبلیغات، اجاره، طراحی و برپایی غرفه، بیمه و حمل و نقل كالا به نمایشگاه و بالعكس و نیز هزینه سفر و مخارج اقامت در هتل برای نمایندگان شركت و سایر عوامل جنبی،قابل توجیه و مقرون به صرفه خواهد بود؟
▪ آیا تا چه حد برای سرمایهگذاریهای كمی، كیفی و تبلیغاتی بعد از نمایشگاه آمادگی داریم؟
● اطلاعات مورد نیاز درباره نمایشگاه
▪ محل برگزاری نمایشگاه و تاریخ شروع و پایان آن ـ نام موسسه برگزار كننده
▪ ماهیت نمایشگاه و نوع محصولات قابل ارائه در آن
▪ مشخصات و تعداد شركتها و موسسات شركتكننده
▪ راهنمای نظم و ترتیب (لی آوت) غرفهها میزان فضا یا متراژی كه در اختیار هر كشور قرار میگیرد
▪ هزینه اجاره زمین غرفه و آماده سازی آن
▪ در دسترس بودن غرفههای استاندارد
▪ آخرین مهلت برای ارسال تقاضانامه و رزرو جا
▪ تسهیلات و امكانات در دسترس، هزینه تزئین غرفه
▪ در دسترس بودن كاركنان محلی از قبیل: مترجم شفاهی، طراحان، پیمانكاران، دكوراتورها، كارگزاران گمرك، عكاسان، فیلمبرداران و موسساتی كه خدمات نظافتی غرفه را عهدهدار میگردند و هزینه استفاده از خدمات آنها، شرایط و هزینه بیمه نمودن غرفه و حفظ ایمنی آن در طول برگزاری نمایشگاه، اقداماتی كه برگزاركننده نمایشگاه برای تبلیغات و پیشبرد فروش انجام دهد، آخرین مهلت ارسال اطلاعات برای درج در كاتالوگ نمایشگاه و نرخهای درج آگهی در آن
▪ دستورالعمل برگزار كننده نمایشگاه در باره چگونگی بستهبندی محمولههای نمایشگاهی و مشخصاتی كه لازم است بر روی جعبهها درج شود
▪ آخرین مهلت برای ورود كالا به غرفه و نیز پایان مهلت برچیدن غرفهها و بازگرداندن آنها
▪ هزینه سفر با وسایل نقلیه مختلف، بخصوص هواپیما به كشور یا محل مورد نظر، موقعیت هتلهای مناسب و پیشنهادی نسبت به محل نمایشگاه وهزینه اقامت در آنها
▪ فهرست تسهیلات قابل ارائه رفاهی به غرفهداران در خلال برگزاری نماشگاه
▪ حد نصاب فروش كالا به طور مستقیم در صورتی كه مقررات نمایشگاه ایجاب نماید و نیز سایر اطلاعات مورد لزوم و قابل دسترس.
● عوامل موفقیت حضور در نمایشگاه
حضور در نمایشگاه از مهمترین عوامل دستیابی به بازار میباشد و موفقیت در یك نمایشگاه به عوامل بسیاری بستگی دارد كه مهمترین آنها عبارتند از:
▪ متناسب بودن اعتبار اختصاص یافته برای حضور موثر در آن
طرح متناسب غرفه با نوع محصول ارائه شده و انتخاب محل مناسب در سالن نمایشگاه
ارائه كالای با مزیت نسبی بالا ( با قیمتهای پایین و تكنولوژی و كیفیت مناسب)
روشن بودن اهداف شركت و تلقی حضور در نمایشگاه به عنوان بخشی از یك برنامه جامع و گسترده بازاریابی جهت فروش و سودآوری بیشتر
▪ تناسب كالای ارائه شده با ماهیت نمایشگاه و كافی بودن استقبال بازدیدكنندگان از آن
▪ عملكرد متناسب و جدی مسئولان وغرفهداران
▪ به موقع و به حد كافی همراه بردن كاتالوگ، اشانتیون و …
▪ به موقع رسیدن كالا به نمایشگاه و ترخیص آن در موعد مقرر
▪ كافی بودن تبلیغات و معرفی مقدماتی كالا قبل از شروع نمایشگاه و در معرض دید عموم قرار گرفتن پوسترهای تبلیغاتی در محوطه آن در هنگام برگزاری
▪ ارسال دعوتنامه برای افراد و شركتهای مورد نظر جهت همكاری و مذاكره، قبل از شروع آن
▪ پیگیری جدی اهداف نمایشگاه و نیز مذاكرات با شركتها و برآیند سمینارهای ارائه شده مرتبط
▪ انجام دقیق حضور و غیاب مسئولان غرفه و پذیرایی مناسب از میهمانان.
● عوامل موثر در ارزیابی نمایشگاه
▪ پس از شركت در هر نمایشگاه بینالمللی، مهمترین مسئله جهت تعیین نتیجه و عملكرد نمایشگاه، ارزیابی آن است كه از طریق عوامل زیر قابل بررسی میباشد.
▪ تعیین انواع كالاهای عرضه شده و تعداد شركتهایی كه كالای مشابه عرضه نمودهاند
▪ ترتیب قرار گرفتن بخشهای مختلف ونظم و ترتیب سالنها
▪ تعداد و تركیب بازدیدكنندگان، بازرگانان و شركتهایی كه از غرفهها بازدید كردهاند
▪ تعیین ملیت شركتها و میزان موفقیت آنها در نمایشگاه
▪ تعداد غرفههای داخلی مربوط به كشور برگزاركننده و مشخصات كامل آنها
▪ چگونگی وضعیت نمایشگاه در رابطه با تعداد قراردادها و حجم فروش هر یك از غرفهها
▪ كافی بودن مدت برگزاری نمایشگاه
▪ نحوه تبلیغ برای جلب بازدیدكنندگان توسط مسئولان نمایشگاه
▪ كیفیت خدماتی كه به بازدیدكنندگان و شركتكنندگان ارائه شده است و نیز مقایسه سایر اطلاعات اساسی مربوط به نمایشگاههای رقیب در سایر كشورها، شامل انواع هزینههاو درآمدهای ذكر شده ودیگر عوامل مورد لزوم.