موضوع:بررسی تاثیر روش مناظره در کلاس درس
امروزه متاسفانه اغلب در بیش تر مجامع علمی کشور علی الخصوص در برنامه های آموزش وپرورش روش مناظره به عنوان یک روش تدریس، یامورد استفاده قرار نمی گیرد ویا بسیار کم از آن استفاده می شود .
روش مناظره روشی است که استفاده آن اثرات بسیار مفیدی به بار خواهد داشت که در ادامه به بیان آن خواهیم پرداخت .
خداوند متعال در قرآن کریم به پیامبر اسلام (ص) در سوره مبارکه نحل می فرمایند که:
(ادع الی سبیل ربک بالحکمه والموعظه الحسنه وجادلهم بالتی هی احسن) یعنی ای پیامبر مردم را به سوی دین دعوت بنما از راه های حکمت وموعظه خوب ومناظره نیکو.
ملاحظه می نمایید که یکی از راه های آموزش دین که خداوند معرفی کرده است روش مناظره می باشد.همچنین مقام معظم رهبری نیز بارها خواستار کرسی های آزاد اندیشی که یکی از انواع مناظره می باشد در مجامع علمی بوده اند.
سوالهای زیادی در این مقاله بایستی به آنها پاسخ داده شود که عبارتند از:
1-مناظره چیست وچگونگی کاربرد آن درروش تدریس؟
2-کاربرد فنون مناظره در آموزش؟
3-در مناظره با چه مخاطب هایی روبه رو هستیم؟
4-رعایت آداب مناظره چه تاثیری بر عملکرد مناظره خواهد داشت؟
این ها سوال هایی است که پاسخ به آنها راهگشای ما خواهد بود.
باید دانست که روش مناظره اثرات مثبت بسیار زیادی بر دانش آموزان خواهد گذاشت که برخی از آنها عبارتند از:
1-بالا بردن قدرت تفکر
2-بالا بردن قدرت خلاقیت
3-افزایش قدرت استدلال
4-درگیر کردن دانش آموزان در بحث
5-افزایش قدرت بیان در دانش آموزان
لازم به ذکر است تمام این اثرات مثبتی که ذکر شد به شرطی به واقعیت نزدیک خواهد شد که دانش آموزان خود را از آفات مناظره دور کنند که اگر این اتفاق نیفتد این روش کارایی خود را از دست خواهد داد .
آفاتی که در مناظره ممکن است اتفاق بیفتد عبارتند از :
1-حسادت 2- کینه ودشمنی 3- غرور وتکبر 4-دشنام ونا سزاگویی
این ها تنها مواردی از آفات مناظره می باشد که در مقابل اثرات مثبت آن باید به آفات آن هم توجه نمود .
در پایان امید وارم که معلمان واساتید وهمچنین مسئولین آموزشی کشورمان به این روش که دارای پویایی و جذابیت خاصی می باشد نظر ویژه ای داشته باشند.
به امید روزی که خواهد آمد...